×

Please choose your language

لطفا زبان خود را مشخص کنید

×
We use cookies to ensure you get the best experience on our website. Ok, thanks Learn more
پرينت خبر

هشت طرح ریلی در انتظار فاینانس چین،‌هند و روسیه


2/10/2015 10:51:44 AM 10:51:44 AM 

Gegli news


 سید مسعود نصر آزادانی با اشاره به اینکه عملیات ساخت راه آهن در کشور ما از سال 1306 آغاز شده است،تصریح کرد: البته پیش از آن بخش هایی در تبریز، شمال و شرق کشور به صورت پراکنده از خط ریلی برخوردار شده بودند اما راه آهن سراسری با اتصال بندر امام به بندر ترکمن در شمال در سال 1306 کلید خورد و دو قطعه تهران-بندر ترکمن وتهران-بندر امام در فاصله زمانی 10 ساله ساخته شد و سپس به تدریج انشعاباتی از این کریدورهای اصلی شمالی-جنوبی ایجاد شد و تا زمان انقلاب حدود چهار هزار و 250 کیلومتر شبکه راه آهن در کشور ایجاد شد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی تا کنون به استثنای زمانی که جنگ بر کشور تحمیل شده بود، حدود 7 هزار کیلومتر شبکه به بخش قدیمی اضافه شد و اکنون حدود 11 هزار کیلومتر طول شبکه راه آهن در کشور است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن با بیان این که اکنون بخش قابل توجهی از بنادر مهم به شبکه ریلی متصل هستند،خاطرنشان کرد:در جنوب بندر امام،بندرعباس و خرمشهر و در شمال هم بنادر ترکمن و امیر کبیر به شبکه ریلی متصل هستند.

نصر آزادانی با تاکید بر اینکه اکنون تعداد زیادی از مراکز استان ها به شبکه ریلی متصل هستند، اضافه کرد: اکنون احداث حدود 10 هزار کیلومتر مسیر جدید ریلی در پیوست قانون وجود دارد که از این میزان 1800 کیلومتر طی سال های اخیر به بهره برداری رسیده و عملیات اجریی حدود 4 هزار و 700 کیلومتر مسیر ریلی نیز در حال انجام است.

به گفته او، احداث حدود 3 هزار و 700 کیلومتر خط ریلی نیز در حال مطالعه است و پس از پایان مطالعات عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر این که تلاش بر این است که از موقعیت جغرافیایی کشور به منظور ایجاد کریدورهای بین المللی و توسعه ترانزیت حداکثر استفاده را بکنیم، خاطرنشان کرد: تکمیل شبکه داخلی به منظور اتصال به مراکز استان‌ها و قطب های ترافیکی و صنعتی، تسهیل و تکمیل کریدورهای ترانزیتی و پوشش کلان شهرهایی که به شبکه متصل نیستند در قالب پروژه های در دست اجرا دنبال می شود.

وی همچنین به مسیر ریلی چابهار-زاهدان-مشهد اشاره و اظهارکرد: این مسیر هم می‌تواند کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و شرق کشور را با اتصال بندر چابهار به سرخس و پایانه مرزی اینچه برون که اخیرا به بهره برداری رسید، شکل دهد و به علاوه مراکز استان ها و شرق کشور را به شبکه ریلی متصل کرده و موجب توسعه اقتصادی می شود.

نصر آزادانی با اشاره به این که عملیات اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد در دست انجام است، گفت: از چابهار تا ایرانشهر عملیات اجرایی در چهار قطعه در دست انجام است و از ایرانشهر تا زاهدان نیز فاز مطالعاتی در حال انجام است و از زاهدان تا مشهد و اتصال به تربت جام و مسیر بافق-مشهد، فاز مطالعاتی در حال انجام است که پس از تکمیل مطالعات عملیات اجرایی در سال 94 آغاز خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بهره برداری کامل از این پروژه را وابسته به روند تامین منابع مالی عنوان و اظهار کرد: برای قطعه چابهار –زاهدان منابع مورد نیاز حدود سه هزار میلیارد تومان بر مبنای سال 93 برآورد شده و در صورت فاینانس خارجی پروژه طی چهار سال قابل بهره بردای خواهد بود.

وی به پیگیری های انجام شده برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین تامین منابع از محل واگذاری سهام اشاره و تصریح کرد: تاکنون حدود 680 میلیارد تومان از نیازهای این پروژه از محل واگذاری سهام تامین شده اما هنوز تا 3 هزار میلیارد تومان فاصله داریم.

نصر آزادانی در پاسخ به این که تامین مالی از طریق فاینانس از کدام کشورها ممکن است؟ گفت: اکنون در مقیاس بزرگ خط اعتباری چین فعال است، البته هند و روسیه نیز از گزینه‌های موجود برای تامین مالی هستند.

به گفته او توافقات ثانویه و کارهای داخلی و اسنادی برای فاینانس انجام شده و تا کنون مجوز هشت طرح مهم برای تامین مالی از طریق فاینانس اخذ شده است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن پروژه های راه اهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان، راه آهن میانه –تبریز،میانه -اردبیل،تهران-همدان-سنندج،گرگان-بجنورد-مشهد و شیراز-بوشهر-عسلویه، را از جمله این هشت طرح عنوان کرد و افزود:اسناد این طرح ها برای تامین مالی تهیه شده و مجوز شورای اقتصاد اخذ و ضمانت دولت نیز برای این طرح ها موجود است.

وی تاکید کرد :این هشت طرح از بین 33 طرح انتخاب شده و زیر سازی عمده آنها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در بین این طرح ها راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان اولویت بالاتری دارد زیرا بالاترین حجم ترافیک در طول سال مربوط به این مسیر است. 


What do you think about this news?

Tell everyone your opinion on this news

To leave your opinion click the link below to login to Gegli

Login