×

Please choose your language

لطفا زبان خود را مشخص کنید

×
We use cookies to ensure you get the best experience on our website. Ok, thanks Learn more
پرينت خبر

حداد عادل: برای رسیدن به اسلام واقعی باید از قرآن شروع کنیم


2/19/2015 11:40:18 AM 11:40:18 AM 

Gegli news


 غلامعلی حداد عادل با یادآوری این‌که «امام وقتی برای ایران حکومت جمهوری اسلامی را انتخاب کردند، فرمودند فقط جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر ونه یک کلمه کمتر» اظهار کرد: این جمله تعهد بسیار سنگینی ایجاد کرد و آن تعهد ایجاد و احیای حکومت دینی و اسلامی بود. امام جهانیرا که با حکومت اسلامی و دینی وداع کرده بود مجددا با اسلام آشنا کرد.

وی تصریح کرد: امام قصدشان از نهضت فقط سرنگونی نبود. ایشان فقط نمی‌ خواستند که آن حکومت برود. بلکه می خواستند حکومتی اسلامی بیاید. خیلی معنی و پیچیدگی و عمق در عنوان جمهوری اسلامی نهفته است.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز بعد از آن‌که پایه‌های حکومت اسلامی استقرار یافت افق آینده را برای ما بیشتر مشخص کردند و فرمودند مقصود اصلی ما رسیدن به تمدن اسلامی است. یعنی هدف نهایی ما از انقلاب و برپایی جمهوری اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی این است که در نهایت به ایجاد تمدن اسلامی دست یابیم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: «رسیدن به تمدن اسلامی» تشریح مقصود امام(ره) از جمهوری اسلامی است. یعنی امام(ره) وقتی فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر مقصود همان رسیدن به تمدن اسلامی بود. همه ما می‌دانیم امروز یک تمدن بر جهان سلطه دارد و آن تمدن غربی است. متاسفانه دنیای معاصر را تمدن غربی تحت سیطره گرفته حتی یکسری از کشورهای اسلامی تقویم‌شان غربی شده و روز تعطیل آن‌ها یک روز تعطیل اسلامی نیست و تمام شئون بخشی از مسلمانان و غیرمسلمانان تحت تاثیر تمدن غربی است.

وی ادامه داد: اقتصاد، فرهنگ، فکر، معماری، لباس، غذا خوردن و غیره در کل جهان غربی شده است؛ جهان امروز با این وسعت از نظر تمدن تاثیری در دنیا گذاشت که اگر این انقلاب(انقلاب اسلامی) نشده بود آنوقت بیشتر متاسف می شدیم. در دنیای اسلام همه چیز آسیب دیده وقتی مقام معظم رهبری مسلمانان را به بازگشت به سبک زندگی اسلامی دعوت می‌کنند، این دعوت جدای از فرهنگ و تمدن اسلامی نیست. تمدن جنبه سخت افزاری دارد و فرهنگ جنبه نرم‌افزاری و مهمترین سند فرهنگی اسلام قرآن است و مقصد اعلای ما رسیدن به تمدن اسلامی است.

وی با بیان این‌که «قرآن از دو جهت در ایجاد تمدن اسلامی محوریت و موضوعیت دارد» ادامه داد: یکی از جهت ایجاد جهان‌بینی الهی و معنوی و گشودن آفاق ملکوتی آسمانی بر روی مسلمانان و دیگری از جهت این‌که قرآن سبب هویت بخشیدن به مسلمانان و متحد کردن و هم‌سوکردن امت‌های اسلامی نسبت به یکدیگر می‌شود. قرآن نازل شده برای نیل به تمدن اسلامی.

حدادعادل ادامه داد:‌ در دهه‌های اخیر همان‌قدرکه با پیامبر اسلام (ص) دشمنی کرده‌اند با قرآن هم دشمن بوده‌اند. قرآن در ادامه وجود پیامبر(ص) در تاریخ اسلام بوجود آمد و حقیقت وجود پیامبر(ص) با قرآن در گذر زمان باقی مانده است. در جمهوری اسلامی همه ما وظیفه داریم قرآن را از حاشیه به متن زندگی بیاوریم. باید فرد فرد جامعه ما با قرآن انس داشته باشند. نه فقط قرآن را از رو بخوانند بلکه باید مفاهیم قرآن را هم بفهمند. برای رسیدن به اسلام واقعی باید از قرآن شروع کنیم و مفصر اصلی قرآن اهل بیت(ع) هستند.

وی اظهار کرد: ما در این سی وشش سال نسبت به مفاهیم قرآنی فعالیت خوبی داشته‌ایم ولی درجاهایی هم کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است؛ این‌که چهارهزار خانه قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند خوب است ولی باید بدانیم هنوز در آغاز راهی هستیم و باید به آینده روشن برسیم. تمام دانشجویان ما باید پس از فارغ التحصیلی با قرآن انس بگیرند. قرآن باید درست و صحیح خوانده شود. به حفظ قرآن هم توجه کنید ولی به شرطی که یادمان نرود که نباید در همین مرحله توقف کنیم. این‌ها همه مقدمه‌ای است که حقیقت قرآن وارد ذهن، فکر و زندگی ما شود. اگر اخلاق و رفتار ما قرآنی نباشد تلاوت، قرائت،‌ تجلیل، تحلیل و حفظ هم معنایی ندارد.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی گفت:‌ خوشبختانه در ابتدای تمام مراسم ما قرآن خوانده می‌شود و این یک سنت است. بیایید ترجمه قرآن راهم به همین سنت اضافه کنیم. دست کم 90درصد از مستمعین ما معنی قرآن را متوجه نمی‌شوند. بهتر است از ترجمه‌هایی که در قرآن مفید است استفاده کنیم؛ چرا که ترجمه قرآن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

حداد عادل در پایان گفت:‌ من در حدود ده سال پیش درسفری که با مقام معظم رهبری داشتم ایشان هم به این موضوع اشاره کردند که بهتر است علاوه برخواندن متن عربی متن فارسی قرآن را هم بخوانیم. بهتر است در تمام سازمان‌ها هم بر ترجمه‌خوانی قرآن کریم تاکید شود.

مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم و مرحله نهایی دومین دوره مسابقات قرآنی " تلاوت" در تالار سوره حوزه هنری با حضور پیشکسوتان قرآنی و به همت سازمان دارالقرآن برگزار شد.


What do you think about this news?

Tell everyone your opinion on this news

To leave your opinion click the link below to login to Gegli

Login