×

Please choose your language

لطفا زبان خود را مشخص کنید

×
We use cookies to ensure you get the best experience on our website. Ok, thanks Learn more
پرينت خبر

Gegli news - حقیقت یابی: واکسن کووید فایزر باعث لخته شدن خون می شود -  

خبری در اینستاگرام وجود دارد که می گوید FDA منتشر شد و گفت واکسن کووید فایزر باعث لخته شدن خون می شود. اما آیا درست است؟

 یافته‌ها در مقایسه با گروه‌های کنترل مختلف متفاوت بود. به عنوان مثال، هنگامی که آنها داده ها را با دوره "پیش کووید" (1 ژانویه 2020 تا 10 دسامبر 2020، زمانی که کووید شروع شد و قبل از در دسترس بودن واکسن ها) مقایسه کردند، سیگنال آماری آمبولی ریه دیگر وجود نداشت. اما سیگنال در مقایسه با افراد بستری باقی ماند.

دکتر یازان ابواسماعیل، استادیار دانشگاه یوتا و ترومبوز، گفت: «از نظر من تنها چیزی که از مطالعه به دست آمد این است که هیچ ارتباط قوی، در صورت وجود، بین واکسن ها و هیچ یک از 14 پیامد نامطلوب مورد مطالعه وجود ندارد. متخصصی که در تشخیص و درمان لخته های خون تخصص دارد. همبستگی متوسطی که با چهار مورد از آن پیامدها پیدا شد، با انواع مختلف تحلیل‌ها در یک مطالعه همخوانی نداشت.»
این گزارش که به‌روزرسانی نتایج اولیه‌ای بود که FDA در جولای 2021 فاش کرد، گفت سیگنال‌های آماری «لزوماً علت» واکسن‌ها نیستند و ممکن است به دلیل عوامل دیگری باشند.
ابواسماعیل گفت: «مطالعات پایگاه داده محدودیت‌های عمده‌ای دارند، به همین دلیل است که آنها واقعاً استانداردی در ارزیابی ایمنی یا کارآمدی هر چیزی نیستند.
محدودیت های مطالعه
ما با FDA و یکی از نویسندگان مطالعه تماس گرفتیم اما بلافاصله پاسخی دریافت نکردیم.
اما در یافته‌های خود، محققان به چندین محدودیت در مطالعه خود اشاره کردند، مانند عدم تعدیل آنالیز برای عوامل خطر زمینه‌ای مانند بیماری‌های همراه.
ابواسماعیل گفت، به عنوان مثال، سیگار یک عامل خطر شناخته شده برای لخته شدن خون است، بنابراین اگر یک گروه سیگاری بیشتری داشته باشد، می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد.
به‌علاوه، به‌دلیل اولویت‌های بازپرداخت، ممکن است برخی شرایط به دلیل کدهای صورت‌حساب تشخیصی در داده‌های خسارت، کمتر یا بیش از حد برآورد شود.
محققان افزودند که یافته‌های این گزارش ممکن است برای افراد جوان‌تر از 65 سال و بزرگسالان دارای بیمه تجاری یا بدون بیمه درمانی قابل تعمیم نباشد.
معنیش چیه
سازمان غذا و داروی آمریکا قویاً معتقد است که مزایای واکسن‌های کووید-19 بر خطرات عفونت بیشتر است. این گزارش نتیجه گرفت که FDA هیچ اقدام نظارتی بر اساس یافته ها انجام نمی دهد زیرا آنها به "مطالعه قوی تر" نیاز دارند.
ابواسماعیل گفت که او هیچ نگرانی در مورد واکسن فایزر که باعث لخته شدن خون در نتیجه این مطالعه می شود ندارد.
او گفت: "این مطالعه چیز زیادی به من نمی گوید. مطالعات زیادی روی واکسن های mRNA انجام شده است که این رابطه را نشان نداده است." معمولاً مطالعات «ضعیف» نتایج متناقضی را نشان می دهند، به همین دلیل است که نمی توان از آنها برای تعیین علت استفاده کرد.
وی به سایر مطالعات اخیر اشاره کرد که هیچ خطری برای ترومبوآمبولی وریدی پس از واکسیناسیون COVID-19 نشان ندادند.
در همین حال، مطالعات اخیر افزایش خطر لخته شدن خون در اثر ابتلا به ویروس COVID-19 را نشان داده است.
حکم ما
یک پست اینستاگرامی ادعا کرد که FDA گفته است که واکسن فایزر باعث لخته شدن خون می شود.
FDA این را نگفته است. یک مطالعه توسط محققان FDA داده‌های Medicare و Medicaid نشان داد که در چهار دسته، از جمله آمبولی ریه، پس از واکسن کووید-19 فایزر در افراد بالای 65 سال "خطر نسبتاً بالا" وجود دارد.
اما محققان گفتند که سیستم هشدار زودهنگام علت ایجاد یک واکسن به نتیجه را ثابت نمی کند و مطالعات قوی تری برای ارزیابی یافته ها در حال انجام است.
ما ادعا را نادرست ارزیابی می کنیم.


What do you think about this news?

Tell everyone your opinion on this news

To leave your opinion click the link below to login to Gegli

Login