×

Please choose your language

لطفا زبان خود را مشخص کنید

×
We use cookies to ensure you get the best experience on our website. Ok, thanks Learn more
پرينت خبر

تظاهرات ده‌ها هزار نفر در ده‌ها شهر آمریکا/معترضان: شرایط «تغییر نکند»، اعتراضات دهه 60 زنده می‌شود/بازداشت دستکم 200 نفر در نیویورک


 

Gegli news


 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، هزاران نفر از مردم نیویورک شب گذشته (پنج‌شنبه) برای دومین شب متوالی در اعتراض به تصمیم هیئت منصفه مسئول پرونده قتل «اریک گارنر»،‌ به خیابان‌های این شهر آمده و علیه پلیس و نژادپرستی در آمریکا شعار دادند. علاوه بر نیویورک، چندین شهر دیگر آمریکا از جمله واشنگتن، بوستون و شیکاگو نیز شاهد اعتراضات گسترده مردم آمریکا بود.

گارنر دستفروش سیاه‌پوستی بود که اواخر ماه اوت سال جاری به واسطه برخورد خشن یک افسر سفیدپوست که در تلاش برای بازداشت او، دست خود را به دور گردن وی حلقه کرد، جانش را از دست داد.

روز چهارشنبه هیئت منصفه رأی به بی‌گناهی افسر قاتل داد. اعلام این رأی موجب شد تا اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا که از چند ماه قبل به واسطه قتل «مایکل براون» نوجوان سیاه‌پوست به دست یک افسر سفید پوست، شکل گرفته بود، تشدید شود.

این تظاهرات‌ها شب گذشته در حالی در نیویورک و ده‌ها شهر دیگر آمریکا ادامه یافت که شرکت‌کنندگان بار دیگر بنرهایی با شعارهایی چون «دست‌هایمان بالاست، شلیک نکنید»، «جان سیاهان هم ارزش دارد» و «نمی‌توانیم نفس بکشیم» به دست داشتند.

اریک گارنر که به دلیل فروش سیگار از سوی پلیس بازداشت شد و در همین حین جان خود را از دست داد، دچار بیماری تنفسی بود و در لحظات آخر زمانی که نیروهای پلیس در حال بازداشت وی بودند، می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم».

 اکنون زمان «تغییر» است

روز گذشته ائتلافی از معترضان موسوم به «ائتلاف شلیک نکنید»، با صدور بیانیه‌ای به شدت از عدم تعقیب قضایی نیروهای انتظامی آمریکا انتقاد کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «این تصمیم (تبرئه افسر قاتل) و تصمیمات این چنینی در سرتاسر کشور، نشان می‌دهد که نیروهای انتظامی می‌توانند بدون نگرانی از تنبیه و مجازات، به صورت نابجا از نیروی مرگ‌آور استفاده کنند.»

این بیانیه می‌افزاید: «گروه‌های مختلف مردم در سرتاسر کشور از بی‌عدالتی مشابه رنج می‌برند و اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که حالا زمان آن است که تغییر درخواست شود، برای آن تلاش شود و این تغییر محقق شود.»

بازگشت اعتراضات دهه 60 میلادی

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی در مورد اعتراض دو روز اخیر نیویورک، نوشت معترضان تهدید کرده‌اند که با روند کنونی اعتراضات دهه 60 میلادی بار دیگر شکل می‌گیرد.

«رابرت اسپریگز» 22 ساله از شرکت‌کنندگان در تظاهرات واشنگتن به سی‌ان‌ان گفته است: «به نظر می‌رسد که داریم پسرفت می‌کنیم، بنابراین اگر لازم باشد بار دیگر مانند دهه 60 تظاهرات کنیم، این کار را خواهیم کرد.»

«جولیا جانسون» از شرکت‌کنندگان در تظاهرات «پیتسبورگ» هم می‌گوید: «این (خشونت پلیس) اتفاقی است که دارد در همه شهر‌ها و شهرستان‌ها می‌افتد. اینجا در پیتسبورگ هم اوضاع همین طور است.»

وی افزود: «پلیس با مردم با نگاه نژادپرستانه رفتار می‌کند. آن‌ها افراد را آزار می‌دهند. اما هیچ کس به داد قربانی‌ها نمی‌رسد و پلیس محاکمه نمی‌شود.»

در جریان اعتراضات دهه 60 میلادی در آمریکا، میلیون‌ها سیاه‌پوست برای رسیدن به حقوق خود و پایان دادن به قوانین نژادپرستانه، به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات‌های آن سال‌ها با خشونت شدید پلیس سرکوب شد، اما نهایتا موجب شد تا قوانین در ظاهر اصلاح شود. با این حال جامعه سیاه‌پوست آمریکا می‌گوید نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا، همچنان در عمل وجود دارد.

 درخواست معترضان برای بررسی پرونده گارنر از سوی دادگاه فدرال

شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های اخیر با تحصن و راهپیمایی‌های گسترده خواستار بررسی پرونده از سوی دادگاه فدرال شده‌اند. با بالا گرفتن اعتراضات در نیویورک و گسترش آن به دیگر شهرهای آمریکا، «بیل د بلاسیو» شهردار نیویورک مجبور به واکنش به این حادثه شده و اذعان کرده است که سوالات زیادی در مورد نحوه رفتار پلیس و استفاده از نیروی مرگ‌آور وجود دارد.

وی در این مورد گفته است: «این تراژدی سوالات سخت زیادی ایجاد کرده است. ما در این شهر اراده زیادی داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم و اوضاع را روبراه کنیم.»

«اریک هولدر» دادستان آمریکا هم روز پنج‌شنبه تحت فشارها وعده داد که تحقیقاتی «جامع و منصفانه» در رابطه با حادثه مرگ «اریک گارنر» صورت گیرد.

 

تظاهرات صدها نفر در آریزونا در اعتراض به قتل یک سیاهپوست دیگر در این ایالت

روز پنج‌شنبه تظاهرات دیگری نیز در شهر «فونیکس» ایالت «آریزونا» در جریان بود. در این تظاهرات که با حضور چند صد نفر برگزار شد، حاضران به قتل یک سیاه‌پوست دیگر به دست نیروهای پلیس اعتراض کردند.

«رومین بریسبون» جوان 34 ساله آفریقایی-آمریکایی روز سه‌شنبه به ضرب گلوله یک افسر سفیدپوست پلیس کشته شد. اداره پلیس شهر مدعی شده است که افسر پلیس به اشتباه تصور کرده است که این فرد سلاح در دست داشته و به همین جهت به سمت وی تیراندازی کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پلیس با فرض اینکه این فرد در حال فروش مواد مخدر است، به سمت وی نزدیک شده و سپس تصور کرده که او قصد دارد با سلاح به سمت پلیس تیراندازی کند.

در هفته‌های اخیر این چندمین مورد از قتل سیاه‌پوستان به دست افسران پلیس است که در معرض توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. با این حال هنوز هیچ‌یک از عاملان این حوادث با محکومیتی مواجه نشده‌اند.

 ازداشت دستکم 200 نفر در نیویورک

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از پلیس نیویورک گزارش داد که در جریان تظاهرات روز پنج‌شنبه در نیویورک که در میدان‌های بزرگ این شهر و با وجود حضور گسترده نیروهای پلیس صورت گرفت، دستکم 200 تن بازداشت شده‌اند.

در روز چهارشنبه هم نیروهای پلیس بیش از 80 نفر از معترضان را بازداشت کرده بودند. پلیس همچنین برای متفرق کردن تظاهرات‌کننده‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

 


What do you think about this news?

Tell everyone your opinion on this news

To leave your opinion click the link below to login to Gegli

Login