×

Please choose your language

لطفا زبان خود را مشخص کنید

×
We use cookies to ensure you get the best experience on our website. Ok, thanks Learn more
پرينت خبر

تنبیه معلم، پایانی بر صحبت دانش‌آموز


3/4/2015 1:42:38 PM 1:42:38 PM 

Gegli news


 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه البرز، ماجرا حدود دو هفته پیش اتفاق افتاد. وقتی کاسه صبرمعلم یکی از مدارس منطقه دو آموزش و پرورش کرج برای آرام‌کردن دانش‌آموزان کلاسش لبریز شد. وی برای این‌که بتواند جلوی صحبت کردن نیمای 12 ساله با هم کلاسیش را بگیرد جوری با دست به سرنیما می‌کوبد که صورتش به میز برخورد کرده و بینی او می‌شکند. وقتی مسئولان مدرسه از این اتفاق با خبر می‌شوند، ازاین دانش‌آموز می‌خواهند که حقیقت را از والدین خود پنهان کرده و به آنها بگوید که در حین بازی به زمین خورده است!

بعد از پایان ساعت مدرسه، زمانی که مادر نیما برای بردن فرزندش به مدرسه مراجعه می‌کند، با صورت ورم کرده فرزندش مواجه شده و پس از پرس‌وجو متوجه واقعیت پیش آمده می‌شود. این اتفاق وقتی جالب‌ترمی‌شود که مسئولان مدرسه برای سرهم آوردن ماجرا، مادر نیما را دلداری داده و به او می‌گویند برای این که پدر دانش‌آموز از این حادثه عمدی بویی نبرد جای ورم کرده را با یخ ماساژ داده و بعد ازآن مقداری مواد سفیدکننده آرایشی به صورت نیما بمالد. وقتی پدرنیما به خانه می‌آید و پسرکوچکش را در تختخواب و در حالتی که صورتش پوشیده است می‌بیند، به غیر عادی بودن فضا پی برده و از همسرش دلیل سکوت سنگین حاکم بر خانه را پرس و جو می‌کند ولی قبل از این‌که همسرش بخواهد حرفی بزند پسر کوچکترش که او هم درمدرسه نیما تحصیل می‌کند شروع به صحبت می‌کند و ماجرا را برای پدر توضیح می‌دهد.

اگر مسئولان مدرسه برخورد مناسبی داشتند، شکایتم را پس می‌گرفتم

عبدالله خواه، پدر نیما درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانش آموزان ایران (ایسنا)منطقه البرز، گفت: بعد از وقوع این حادثه به توصیه ساکنان محل پسرم را به بیمارستان شریعتی بردم و پس ازعکسبرداری مشخص شد، قسمتی از تیغه بینی او شکسته است.

وی افزود: وقتی با برگه پزشک به مدرسه نیما مراجعه کردم کادر مدرسه نه تنها رفتاری مبنی بر ندامت و پشیمانی از خود بروز ندادند بلکه ناظم مدرسه با رفتار نامناسب مرا از دفترمدرسه به بیرون انداخت.

وی گفت: مسئولان مدرسه تصور می‌کردند که چون من کارگرم و استطاعت مالی چندانی ندارم نمی‌توانم از حق تضییع‌شده فرزندم دفاع کنم.

خواه خاطرنشان کرد: اگر کادر مدرسه روزی که به مدرسه رفتم برخورد مناسبی داشتند و با احترام با من رفتار می‌کردند هرگز دست به شکایت قانونی علیه معلم خاطی نمی‌زدم و از کنار اتفاق پیش آمده می‌گذشتم.

وی ادامه داد: برخورد نامناسب ناظم باعث شد عزم خود را بر شکایت علیه معلم جزم کنم. به همین دلیل فرزندم را برای معاینه به پزشک قانونی بردم و پس از گرفتن برگه گواهی مبنی بر شکستگی بینی پسرم بر اثر برخورد با جسم سخت، به مراجع قانونی مراجعه و پرونده‌ای تشکیل دادم.

پدرنیما ابراز کرد: مسئولان مدرسه پس از آگاهی از تشکیل پرونده به سراغم آمده و گفتند درصورتی که شکایتم را پس بگیرم حاضر می‌شوند هزینه درمان نیما را بپردازند.

نیما برای رهایی از فشار روانی 10 روز به مدرسه نرفت

وی تصریح‌کرد: پس از این اتفاق بارها با معلم نیما تلفنی صحبت کردم و او هربار اظهار پشیمانی کرد ولی واقعیت این است که پشیمانی او زخم روحی و جسمی پسرم را التیام نمی‌دهد.

خواه یادآورشد: نیما تازه ششم ابتدایی است و بدون شک این اتفاق تاثیر بدی بر روح و روان او می‌گذارد، تاثیراتی که تا آخر عمر به همراه اوست و نگرش بدی از سیستم آموزشی در ذهنش حک می‌کند.

وی ابراز کرد: پس از این اتفاق نیما حدود 10 روز به مدرسه نرفت چون دانش‌آموزان کلاس او را تحت فشار قرارمی‌دادند و با دفاع از معلم او را خیانتکار صدا می‌کردند.

خواه ادامه داد: نیما طی این مدت هر روز ساعت شش و نیم صبح از خواب بیدار می‌شد و می‌خواست به مدرسه برود ولی وقتی با ممانعت من روبه رو می‌شد ناامید به رختخواب برمی‌گشت.

وی اظهارکرد: علی‌رغم میل باطنی برای رسیدگی به وضع تحصیل فرزندم مجدداً به مدرسه مراجعه کردم و مدیرمدرسه در این دیدار گفت که برای خلاصی نیما از این فشارها یا باید مدرسه او را عوض کنم یا او را به کلاسی دیگر منتقل کنم.

پدر این دانش‌آموزآسیب‌دیده گفت: با این شرایط جای سوال است که چرا فرزند من باید تاوان اشتباه فردی دیگر را پس بدهد و کلاسش را عوض کند؟ مگر مدیریت این مدرسه ساز و کاری برای کنترل شرایط موجود ندارد؟

پرداخت 12 میلیون تومان از توان مالی معلم خارج است

دربخش دیگری از این گزارش فرشته فهمیده مدیرآموزش و پرورش ناحیه دو آموزش و پرورش کرج به خبرنگار ایسنا گفت: پس از اطلاع از اتفاق پیش‌آمده جلساتی با پدرنیما برگزار شد که متاسفانه در هیچ یک از آنها موفق به جلب رضایت وی نشدیم.

فهمیده ابراز کرد: پدر این دانش‌آموز برای رضایت مبلغ 12 میلیون تومان از معلم طلب کرده که تهیه آن ازعهده وی خارج است.

وی ادامه داد: در حال حاضر منتظر صدور حکم از سوی قاضی پرونده هستیم و رای دادگاه است که مشخص می‌کند معلم باید چه مقدار دیه بپردازد.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه دو آموزش و پرورش کرج یادآورشد: تا پیش از صدور رای قطعی امکان پرداخت مبلغی از سوی معلم به پدر دانش‌آموز وجود ندارد بنابراین باید منتظر زمان برپایی جلسه دادگاهی باشیم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت ادامه تحصیل نیما اضافه کرد: من برای بررسی فضای روانی کلاس درسی که نیما در آن تحصیل می‌کند به مدرسه او رفتم و با صحبت با بچه‌های کلاس وضعیت را به حالت عادی برگرداندم.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه 2 کرج تاکید کرد: هیچ کسی حق ندارد نیما را وادار به تعویض کلاس یا مدرسه بکند و این کار خلاف قانون است ولی اگر خود دانش‌آموز راغب به این کار باشد خواسته او برآورده می‌شود.

فهمیده درادامه این سوال که چرا مسئولان پیگیر غیبت 10 روزه نیما از کلاس درس نبوده‌اند را بی‌پاسخ گذاشت و گوشی را روی خبرنگار ایسنا، قطع کرد.

مسئولان وظیفه‌شناس درهر شرایطی موظف به پاسخگویی به اصحاب رسانه هستند

خسرو ساکی مدیر کل آموزش و پرورش استان البرزبا اشاره به دلیل بی‌احترامی مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو به خبرنگار ایسنا و بی‌پاسخ گذاشتن سوالات وی گفت: طی مدت اخیر فشار رسانه‌ای زیادی روی مدیر ناحیه دو آموزش و پرورش بوده و وی هر روز به ده‌ها تلفن در این خصوص پاسخگو است که همین امر باعث شده صبرش لبریز شود. البته این امر دلیل قانع کننده‌ای برای عملکرد این مدیر نیست، چرا که مدیران مسئول باید درهر شرایط وموقعیتی پاسخگوی اصحاب رسانه باشند.

ساکی با تاکید بر پیگیری پرونده نیما عبدالله خواه گفت: این پرونده در مراجع قضایی در حال بررسی است و به زودی جلسه رسیدگی به آن تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت معلمی که سبب شکسته‌شدن بینی نیما شده است، افزود: این معلم استخدام رسمی آموزش و پرورش نیست و به صورت قراردادی با این نهاد همکاری دارد.

ساکی گفت: بدیهی است یک معلم قراردادی با حقوق ماهیانه 900 هزار تومان توانایی پرداخت 12 میلیون تومان را ندارد.

وی ابراز کرد: طی جلسه‌ای که با پدرنیما برگزار شد معلم حاضر به پرداخت شش میلیون تومان جهت عمل ترمیم بینی نیما شد ولی پدر او به این مبلغ رضایت نداد و درخواست 12 میلیون تومان پول نقد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: از آنجایی که این معلم استطاعت پرداخت مبلغ درخواست شده برای جلب رضایت پدرنیما را ندارد ناچاریم تا صدور رای نهایی دادگاه و تعیین مبلغ دیه صبر کنیم.

البرز 420 هزار دانش‌آموز و 25 هزار معلم دارد

ساکی با اشاره به تعداد دانش‌آموزانی که در مدارس استان تحصیل می‌کنند، افزود: در حال حاضر 25 هزار معلم به420 هزار دانش‌آموزی که در مدارس استان تحصیل می‌کنند، آموزش می‌دهند.

این مسئول اظهارکرد: بدیهی است از بین این 25 هزار نفر معلم کسانی هم پیدا می‌شوند که گاه قوانین و اصول را زیرپا گذاشته و وجهه آموزش و پرورش را خراب می‌کنند.

کمیته انضباطی به وضعیت معلمان خاطی رسیدگی می‌کند

وی خاطرنشان کرد: درست است که آموزش‌های ضمن خدمت و سایر کلاس‌های آموزشی که برای معلمان درطول سال تحصیلی برگزار می‌شود به میزان قابل توجهی منجر به یادگیری نحوه رفتاراصولی و علمی آنان با دانش‌آموزان می‌شود ولی هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این آموزش به صورت صد درصد منجر بروز رفتار حرفه‌ای از سوی معلمان می‌شود.

وی گفت: بخش زیادی از نحوه رفتار اکتسابی است ولی درصدی ازآن نیز ذاتی بوده و به شخصیت معلم بستگی دارد.

ساکی تصریح‌کرد: به وضعیت معلمانی که قوانین آموزش و پرورش را زیرپا گذاشته و به دلیل برخورد نامناسب با دانش‌آموزان منجر به آسیب جسمی و حتی روحی به آنان می‌شوند در کمیته انضباطی رسیدگی می‌شود.

به گزارش ایسنا، تنبیه دانش‌آموزان را می‌توانیم بخشی از زنجیره خشونت در جامعه بدانیم، اما نمی‌توان پذیرفت که معلم، مانند دانش‌آموز نوجوان، تحت تاثیر فلان سریال تلویزیونی یا فضای عمومی جامعه، دست به خشونت می‌زند. اگر معلم انسان بالغ و تحصیلکرده‌ای است که برای حضور در مدرسه و تربیت و آموزش دانش‌آموزان صلاحیت لازم را کسب کرده است، اگر معلم در دانشگاه و در دوره‌های ضمن خدمت روانشناسی و علوم تربیتی خوانده و بلد است که خشم خود را در شرایط بحرانی کنترل کند، اگر معلم از آنچنان سلامت نفس و تعادل روانی برخوردار است که تلافی مشکلات صنفی مانند کمی حقوق یا سختی معیشت و کمبودهای مدرسه را سر دانش‌آموز در نیاورد، اگر معلم می‌داند پاسخ تخلفاتی مانند حرف‌زدن، درس بلدنبودن، تکان خوردن، خندیدن، کتاب همراه نداشتن و... کتک زدن نیست، قابل درک نیست که معلمی دردوره نخ‌نما شدن قانون نانوشته تنبیه بدنی در کلاس‌های درس، بازهم گفتگو و رفتاراصلاح‌گرایانه را نادیده بگیرد و از زوربازو برای تربیت دانش‌آموزان استفاده کند.

گزارش از خبرنگار ایسنای البرز المیرا اگیر


What do you think about this news?

Tell everyone your opinion on this news

To leave your opinion click the link below to login to Gegli

Login


Other people opinion on this news

متاسفانه زنجیره ای از خشونت در جامعه به وجود آمده است که رو به گسترش می باشد.من 2 بار در خیابان شاهد کتکخوردن مامور پلیس به دست مردم بوده ام .این را چگونه میتوان توجیه کرد.مردمی که حاضر نیستند به کمک پلیس بشتابند و بی واکنش رد می شوند یا به نظاره می نشینند.تعداد دانش آموزان پرمدعا و بیش فعال و پر حرف در کلاس روز به روز در حال زیاد شدن است باید چاره ای مناسب اندیشیده شود و سطح تحمل افراد جامعه را فزونی


این معلم باید به اشد مجازات برسد تا درس عبرتی باشد برای سایر معلمها ومسئولین مراکز آموزشی من از این پدر محترم مصرانه میخواهم که تحت هیچ شرایطی رضایت ندهد ومظمئن باشد به نتیجه خواهد رسید .