×

Please choose your language

لطفا زبان خود را مشخص کنید

×
We use cookies to ensure you get the best experience on our website. Ok, thanks Learn more
پرينت خبر

افسانه حسامی فرد قله کی 2 مرگبار دومین قله بلند جهان را فتح کرد


7/23/2022 1:22:23 PM 1:22:23 PM 

Gegli news


افسانه حسامی فرد که تجربه صعود اورست، بلندترین قله جهان را در کارنامه خود دارد، موفق به فتح قله «کی‌۲» با ارتفاع ۸۶۱۱ متر شد. کی‌۲ یکی از سخت‌ترین و مرگبارترین قله‌های جهان از لحاظ صعود می‌باشد. این قله تا کنون جان بسیاری از کوهنوردان را گرفته است

افسانه حسامی‌فرد کوهنورد، اولین زن ایرانی فاتح قله کی۲ است. او چهارمین زن کوهنورد ایرانی که در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قله ۸۸۴۸ متری اورست را فتح نمود. وی در ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ قله دماوند را فتح نموده بود. او پزشک تیم‌های ورزشی و مدرس پزشکی کوهستان و مربی کوهپیمایی است. افسانه حسامی‌فرد رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خراسان شمالی است.

افسانه حسامی‌فرد از شهر بجنورد خراسان شمالی است. تحصیلات او پزشکی حرفه‌ای و در زادگاهش طبیب و متأهل است.

کی 2 نام دومین قلهٔ بلند روی زمین (پس از اورست) است. این قله با ارتفاع ۸٬۶۱۱ متر از سطح دریا، در منطقهٔ قره‌قروم در رشته‌کوه‌های هیمالیا و در شمالشرقی پاکستان قرار گرفته و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود در جهان است. تعداد کوه‌نوردانی که در راه رسیدن به این چکاد جان خود را از دست داده‌اند، برابر با یک‌چهارم شمار کسانی است که صعود موفق داشته‌اند. کی۲ کشنده‌ترین و پرتلفات‌ترین قله کره زمین، تنها کوه از گروه هشت‌هزارمتری‌ها است که از جبهه شرقی آن تاکنون صعودی صورت نگرفته‌است.

نخستین‌بار ، در ۱۸۵۶ تی جی مونتگومری به‌عنوان یک نقشه‌بردار، این کوه را از فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری (احتمالاً از هاراموش) مشاهده کرد. این کوه در میان رشته‌ای از کوه‌های بلند قرار داشت و به همین دلیل از هیچ منطقهٔ مسطحی در هند یا چین قابل مشاهده نبود (در آن زمان هنوز پاکستان بخشی از خاک هند بود).


What do you think about this news?

Tell everyone your opinion on this news

To leave your opinion click the link below to login to Gegli

Login