×

Please choose your language

لطفا زبان خود را مشخص کنید

×
We use cookies to ensure you get the best experience on our website. Ok, thanks Learn more
پرينت خبر

آیا تا به حال دچار سرگیجه شده‌اید؟


1/17/2015 3:13:31 PM 3:13:31 PM 

Gegli news


 منطقه همدان، دکتر "خزایی" افزود: این احساس به صورت رفت و برگشت بروز کرده و ممکن است چند ثانیه، چند ساعت و یا روزها طول بکشد که در این حالت، بیمار احساس می‌کند در حال سقوط و یا افتادن است.

وی افزود: سرگیجه سبب شده که فرد در سر احساس سبکی کند و یا در راه رفتن به صورت مستقیم مشکل داشته باشد.

دکتر خزائی از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز و تشدید سرگیجه را سرفه، عطسه، تغییر حالت و تکان دادن سر برشمرد و تصریح کرد: باید بین سرگیجه واقعی که همان احساس چرخش است نسبت به حالت‌های سبکی سر، گیجی و یا احساس منگی تفاوت قائل شد چرا که نوع چرخشی این اختلال نیاز به بررسی کامل‌تر و بیشتری دارد.

وی یکی از شایع ‌ترین علل بروز سرگیجه را وجود مشکل در گوش داخلی عنوان و اظهارکرد: گوش داخلی دارای شبکه لوله‌ای است که با مایع پر شده و داخل این مجاری لوله‌ای، رسوب‌های کلسیم خاصی وجود دارد. این سیستم توسط عصب شنوایی دهلیزی به ساقه مغز متصل می ‌شود و مجموعه آن‌ها را سیستم وستیبولار می‌نامند.

دکتر خزائی ادامه داد: کار این سیستم، اعلام موقعیت بدن به مغز است و سبب نگه داشتن بالانس(تعادل) شده و هرگونه تورم، التهاب و آزاد شدن این رسوب‌های کلسیمی می ‌تواند سبب بروز سرگیجه شود و گاهی اختلال در عصبی که انتقال دهنده این پالس‌ها از مجاری به سمت ساقه مغز است دچار اختلال شده و سرگیجه را ایجاد می ‌کند.

وی در خصوص یکی دیگر از علل شایع بروز سرگیجه گفت: ترومای سر(ضربه به سر) یکی دیگر از علل شایع بروز سرگیجه است که می‌تواند سبب صدمه به گوش داخلی و ساختارهای تعادلی شود.

دکتر خزائی با اشاره به اثر مصرف داروها در بروز سرگیجه گفت: مصرف داروها می‌تواند با صدمه زدن به مجاری نیم دایره‌ای و عصب مربوطه و گاهی با ایجاد تغییراتی در ساقه مغز سبب بروز سرگیجه شود.

وی اظهار کرد: در بعضی از بیماران مبتلا به میگرن، سرگیجه‌های خوش‌خیم وضعیتی و بیماری ماشین شایع است.

دکتر خزائی همچنین در خصوص امکان تأثیر بیماری‌های مغزی در بروز سرگیجه گفت: بیماری‌های مغزی از جمله سکته مغزی، ام. اس و ضایعات فشاری می‌توانند سرگیجه ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: بروز علائمی مانند سر درد شدید و یا سردردی که تازه ایجاد شده، تب بالا، دوبینی یا تاری دید، اختلال در تکلم یا شنیدن، ضعف در دست یا پاها و یا ضعف در عضلات صورت، احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، استفراغ‌های شدید که قابل کنترل نیست، سن بیشتر از 60 سال، سابقه سکته در گذشته و وجود فاکتورهای خطر مثل سابقه فشار خون، دیابت و مصرف سیگار در کنار سرگیجه هشداردهنده است.

دکتر خزائی در پایان به روش درمان سرگیجه اشاره کرد و گفت: با استفاده از داروهایی که مقداری خواب ‌آور هستند و سبب مهار سیستم وستیبولار می‌ شوند در کنار درمان علت زمینه‌ای و گاهی استفاده از مانورهای جا اندازی، می‌ توان بر سرگیجه غلبه کرد. 


What do you think about this news?

Tell everyone your opinion on this news

To leave your opinion click the link below to login to Gegli

Login